Watchmen, SAD, 2009., fant. akc. triler, 162 min. |
---|
Režija: Zack Snyder |
Uloge: Patrick Wilson, Malin Akerman, Jackie Earle Haley, Billy Crudup, Matthew Goode, Jeffrey Dean Morgan, Carla Gugino |
Prije 20-ak godina, snimao se tek jedan, eventualno dva visokobudžetna (što danas znači barem 150 milijuna U$D) blockbustera godišnje, dok danas, u eri multiplexa, dolaze i po 20-30 puta godišnje, a od starta „ljetne“ kino sezone gotovo na tjednoj bazi. No, hiperprodukcija nužno dovodi do pada kvalitete, što nigdje nije tako vidljivo kao u holivudskih teškaša, jer odreda superuspješni serijali o Harryu Potteru, Jasonu Bourneu, Hobbitima, Matrixu, a otkad su angažirali Daniela Craiga, i Jamesu Bondu, inteligentni su i povremeno jako zabavni, ali u konačnici prazni, nešarmantni filmovi bez duše koji djeluju kao da su ih proizveli kompjuterski softveri za publiku sastavljenu od robota i inog hardvera, sa specijalnim efektima umjesto emocija i priče (možda i najgori grješnik, ali svakako najuspješniji među takvima je serijal „Pirati sa Kariba“).
Nivo kvalitete i „umjetničkog dojma“, bizarno ali istinito, posljednjih desetak godina zato čuvaju također česte i skupe tvornice love – strip ekranizacije. Stripove su snimali mnogi ozbiljni holivudski autori, među ostalima Bryan Singer („X-Men I&II“, „Superman-Povratak“), Sam Raimi („Spider-man“ trilogija), Tim Burton (prva dva „Batmana“) i Christopher Nolan (posljednja dva „Batmana“), a upravo je njegov „Vitez tame“ vrhunac žanra, i vjerojatno najbolji američki film 2008., mračan, ozbiljan, s bezbroj slojeva a opet, kao i ljudi koji su ga stvarali, sasvim nesavršen.
Ovakav uvod je bitan, jer su „Čuvari“ film iz „Vitezu tame“ srodnog autorskog svemira, u kojem su superheroji više antiheroji, sa svojim dvojbama, sumnjama i manama. Radnja se zbiva 1985., na vrhuncu hladnog rata i nuklearne prijetnje, superjunaci su stavljeni izvan zakona, a zaplet počinje ubojstvom jednog iz šesteročlane ekipe „Čuvara“. No, dok je Nolanov Batman tek ljudski nesavršen, ovi momci (i jedna cura) su ozbiljno podvojeni – ima tu psihopata, sociopata, grandomana i emotivnih invalida, a samo jedan od njih ima nadnaravne moći. OK, Zack Snyder („300“) vjerojatno nije u rangu gore navedenih autora, ali njegova ekranizacija stripa Alana Moorea („Iz pakla“) ambiciozna je, delikatna, bogata značenjima i kontekstom, poprilično komplicirana i upravo nevjerojatno operirana od želje da se svidi. Stoga i ne čudi sporost kojom „Čuvari“ vraćaju svoju uloženu 150-icu u svjetskim kinima, što će im vjerojatno onemogućiti nastavak. Najveće mane filma, prema kojem neće biti indiferentnih – ili će ga se glasno obožavati ili glasno mrziti, su predugo, nepotrebno razvučeno finale i Snyderovo slijepo držanje predloška (u njegovoj 1985-oj predsjednik je Nixon, kao da tada aktualni Reagan nije bio dovoljno „nuklearno opasan“). Ako „Čuvari“ na kraju i ispadnu komercijalni flop, kultni status ih sigurno neće zaobići. (DVOJBENO 6/10)