Tajna u njihovim očima / Secret In Their Eyes, SAD, 2015., triler, 111 minuta |
---|
Redatelj: Billy Ray |
Uloge: Chiwetel Ejiofor, Nicole Kidman, Julia Roberts, Dean Norris, Michael Kelly, Alfred Molina, Joe Cole |
Toliko smo se već navikli na holivudske prepravke da bi nas puno više šokirao neki originalni koncept, ideja ili scenarij umjesto oprobanih remakeova, sequela, prequela i reboota. Originalima se, osim naravno telke, u Americi još jedino bavi sundanceovska indie scena, ali ni ti njihovi originali nisu nešto pretjerano originalni. No, zato je tu ostatak svijeta da smišlja i prozvodi, a onda to Hollywood popuši, kupi i rimejka za u pravilu velike pare. Ne znam jedino kako još nisu otkrili hrvatsku slikopisnu uljudbu koja naprosto puca po šavovima od ideja, zaigranosti i vitalnosti. Ali to je neka druga priča…
„El secreto de sus ojos“ je argentinska politička krimi drama, dobitnik Oskara za najbolji strani film 2009., s čime je Argentina postala prva latinoamerička zemlja s dva Oskara u toj kategoriji. Film nisam gledao, ali bi po svemu što čujem i čitam trebao biti sjajan, no za gledanje holivdskog prepravka uvijek je bolje što manje znati o izvorniku. Također, da bi se taj prepravak lakše progutalo, treba postojati i neki razlog za njega osim para koje se puno lakše lijepe na filmove bez titla. U slučaju „Tajni“ to bi moglo biti prebacivanje povjesnog konteksta iz mračnih godina tzv. „prljavog rata“ i krvave vladavine vojne hunte u Argentini krajem ’70-ih u Ameriku 2002., kad su post 9/11 histerija i paranoja bili na vrhuncu.
Film je koncipiran vremenski delikatno, pratimo dvije paralelne radnje – današnju i onu od prije 13 godina. U današnjosti nalazimo Raya Kastena (Ejiofor), bivšeg policajca koji dolazi glavnoj tužiteljici L.A.-a Claire Sloan (Kidman) moliti da otvori jedan stari, nikad riješeni slučaj. Odmah se vidi da su njih dvoje stari frendovi, a možda i nešto više, a u prvim flashback-ovima saznajemo da je taj cold case silovanje i ubojstvo mlade Caroline, kćeri njihove kolegice Jess (Roberts). Ray, Claire i Jess su tada, 2002. bili dio specijalne anti-teorističke jedinice složene od kadrova iz cijele Amerike (Ray je stigao iz New Yorka, Claire iz Philadelphie, dok je Jess domaći kadar) koja je radila na praćenju jedne potencijalno opasne džamije. No, kad se desi tragedija, trajno im se svima promjene i karijere i životi.
Da ne idemo pretjerano u spoilere, treba samo reći da se glavni zaplet vrti oko toga da Ray uspije identificirati sumnjivca, ali mu nadređeni opstruiraju istragu jer se radi o korisnom doušniku ubačenom u redove islamskih militanata. U sadašnjosti se pak Ray, koji je u međuvremenu napustio policiju, vraća u L.A. s tvrdnjom da je konačno pronašao ubojicu očito pobjeglog u prvoj istrazi 2002., što naravno strahovito uznemiri Jess, ali i Claire i ostatak njegove stare ekipe. Ako niste gledali original, do kraja vas čeka par solidnih obrata i iznenađenja.
Glede glumaca – Ejiofor je skroz dobar kao potpuno opsjednut čovjek, ali s tom svojom pomalo profinjenom facom teško prolazi pod murjaka, Julia je isto OK, iako joj uloga nije bogzna kako zahvalno napisana dok Kidmanica prvu polovicu filma odmjesečari, ali se onda negdje u zadnjoj trećini naglo razgoropadi, da ne kažem pojebozovni i s par scena skoro pa ukrade cijeli film. Glavna zamjerka „Tajni“ je što joj nekako nedostaje strasti, pogotovo u atmosferi koja niti je mračna niti nije – no to je stara priča s Billyem Rayem, čiji scenariji variraju od groznih („Color Of The Night“, „Flightplan“) do solidnih („Captain Phillips“, „Hart’s War“), a nerijetko znaju puno bolje funkcionirati u rukama drugih režisera nego njegovim vlastitim. Dosad je režirao „Shattered Glass“ i „The Breach“, a oba pate od sličnih dječjih bolesti kao i „Tajna“ – potencijalno strahovito zanimljiva priča realizirana pomalo suhonjavo i bez žara.
U konačnici korektno, ne na žalost i puno više od toga, ali isplati se pogledati ako ništa drugo jer je bilo kakav krimi i/ili triler žanr, a pogotovo ovakav neki s malo bogatijim kontekstom kao „Tajna u njihovim očima“, iščezao iz kina posljednjih godina, što poplavom visokobudžetnog holivudskog nuklearnog CGI otpada, što najezdom televizijske CSI ambrozije… (6,5/10)
Tekst je objavljen uz potporu Fonda za pluralizam Agencije za elektroničke medije i Hrvatskog audiovizualnog centra.